Streaming, de toekomst of de ondergang voor de muzikant?

We leven in een tijdperk waarin alles letterlijk binnen handbereik is. Via onze telefoon googelen we waar we het lekkerst kunnen lunchen, wat je kunt doen tegen die pijn in je nek en waar de meest leuke platenzaken zich bevinden. Wie doet dat laatste nog? Tegenwoordig maakt iedereen gebruik van online streamingdiensten wat superhandig is: je leert nieuwe muziek kennen en als je een bepaald album niet leuk vind dan zet je een andere op. Je kunt het op je telefoon gebruiken, dus als je ergens moet wachten heb je tenminste je muziek die je warm houdt. De muzikanten zullen maar al te blij zijn dat je naar hun muziek luistert, maar wat krijgen zij ervoor terug?

In 2017 verscheen er een artikel op de website Digital Music News waarin werd weergegeven wat de streamingdiensten betalen aan de artiesten en het is schrikbarend weinig.

Bron: https://informationisbeautiful.net/visualizations/spotify-apple-music-tidal-music-streaming-services-royalty-rates-compared/

Napster betaalt het meest per stream aan de artiesten: $0,0167. Ik was Napster (samen met Metallica) al helemaal vergeten en met mij vele anderen want met 5 miljoen betaalde gebruikers zijn ze één van de diensten die het minst gebruikt worden. Napster is een dienst zonder gratis abonnement (30 dagen gratis uitproberen en daarna €9,95 per maand), wat misschien wel de reden is dat ze de artiesten het meest betalen.

De dienst die het minst betaalt aan de artiesten is Youtube, ze betalen per stream $0,0006. Dat betekent dat een liedje meer dan 3 miljoen keer beluisterd of bekeken moet worden om het Nederlandse bruto minimumloon te ontvangen. Youtube wordt door 1 miljard mensen gebruikt en kan dus best een goed platform zijn als je muzikant bent, maar voor het geld hoef je het niet te doen.

Spotify is na Youtube de meest gebruikte dienst: 140 miljoen gebruikers onder andere ikzelf. De offline-dienst is handig, het maken van playlisten is geweldig en je ontdekt er veel nieuwe muziek mee. Spotify scoort toch behoorlijk laag in de grafiek. Ze betalen $0.0038 per stream. Het interessante daarvan is dat je in Spotify kunt zien hoe vaak een nummer is gestreamd. Nu zie je de teller niet meteen verspringen als je  zelf een nummer beluisterd, dus het zal niet echt een accurate weerspiegeling zijn maar toch. Als voorbeeld, het nummer Shape Of You van Ed Sheeran is 1.575.908.745 keer gestreamd. 

Op 16 januari 2018 verscheen er een nieuw artikel met daarin de cijfers van 2018:

Bron: https://thetrichordist.com/2018/01/15/2017-streaming-price-bible-spotify-per-stream-rates-drop-9-apple-music-gains-marketshare-of-both-plays-and-overall-revenue/ 

In deze wat minder kleurrijke grafiek zien we een nieuwe dienst die bij de vorige grafiek ontbrak: Xbox music of Groove. Een dienst van Microsoft die per stream $0,02730 betaalde en dat is natuurlijk goed voor de artiest. Helaas kon Microsoft niet opboksen tegen giganten als Spotify en Google Play Music en heeft de dienst daarom opgeheven.

Youtube blijft zijn artiesten het minst betalen: een schamele $0.00074 per stream. Na Google Play Music en Youtube Red (alleen in de VS beschikbaar, het is een streamingdienst waarmee je offline muziekvideo’s kunt bekijken) wil Youtube dit jaar een eigen muziekstreamingdienst lanceren onder de werknaam ‘Remix’. Laten we hopen dat deze dienst meer betaalt dan Youtube.

Spotify is zich aan het voorbereiden op de beurs. Met een bedrijfswaarde van $19 biljoen, meer dan 60 miljoen betalende gebruikers en bestuursleden die een salaris van 7 cijfers verdienen, is dat een logische stap. Maar de artiest verdient nog steeds bar weinig: $0,00397 per stream. Dus maakte muziekuitgever Wixen ook een logische stap en klaagde Spotify aan voor het onrechtmatig verspreiden van muziek van o.a. The Doors en The Black Keys en vraagt 1,6 miljard dollar. 

Wat dus het nadeel van muziekstreaming is, is dat zij niet de verdiensten betalen voor het product dat ze leveren: de beginnende band of artiest die uren heeft gesleuteld aan één nummer en nog maar één EP heeft uitgebracht vangt net (niet) genoeg geld om een oud lauw saucijzenbroodje te kopen. Het gevolg daarvan is dat beginnende bands hard moeten werken om iets te verdienen. Daarbij vind ik dat de geluidskwaliteit toch een stuk beter is als je muziek op een cd hoort. Zelfs al zet je de instellingen op 'Extreme kwaliteit'. Dus spreekwoordelijk krijgt de bakker geld voor zijn brood maar verpakt hij het in een gebruikte vuilniszak. 

Een positieve conclusie is dat muziek meer leeft dan ooit tevoren. Ik kan me geen trein-, bus-, of autorit voorstellen zonder muziek. Daardoor zoeken we ook steeds makkelijkere manieren om onszelf te voorzien van muziek en dan zijn online streamingdiensten superhandig. Een discman past tegenwoordig niet meer in je binnenzak en een draagbare LP-speler moet nog uitgevonden worden. Ook het ontdekken van nieuwe muziek is een pluspunt van streaming. Vroeger (voor het internet) keek je in het cd-boekje of de artiest nog bepaalde bands wilde bedanken en die namen schreef je dan op een blaadje dat je meenam naar de Free Record Shop. Nu open je de app, je drukt op 'Ontdekken' en je vind alle aanbevelingen die je wenst. 

We kunnen de artiesten helpen. Ga naar een concert, koop een LP, koop merchandise en als de kans zich voordoet, maak een praatje met de bandleden (als ze dat willen). Dat betekent veel meer voor ze dan een klein streampje. 

Bronnen:

Comments

Popular posts from this blog

Scientist - Barbelith

Derhead - Irrational I

Wills Dissolve - Echoes